Tekniske løsninger for bedre økonomi

I det som kalles de gode gamle dager måtte du bestille time hos banken dersom du ønsket å åpne konto eller ta opp lån. For å dokumentere din økonomiske situasjon måtte du ta med deg en mengde papirer til kundebehandleren. I tillegg måtte du forklare hvorfor du ønsket å ta opp et lån, og hva du skulle bruke pengene til. Slik er det ikke nå lenger.

Den moderne teknologiske utviklingen har revolusjonert bankbransjen, og de nye tekniske løsningene er med på å gi oss forbrukere en bedre økonomi. Ikke minst gir de oss en stadig enklere økonomisk hverdag. Det gjelder i alle fall for alle som tilhører generasjonen der bruk av mobil, datamaskiner og internett er dagligdags.

Slik bruker du banken i dag

I dag er det de færreste av oss som oppsøker en fysisk bankfilial. Vi har nettbank som vi kan logge oss inn på både via telefon, nettbrett og datamaskin. Vi kan betale via bankkort eller kontaktløse løsninger som Apple Pay. Vi kan også bruke Vipps til å betale venner og familie eller for pølsen i boden under idrettsarrangementet.

Vi kan også godkjenne betaling til, for eksempel, drosjen på forhånd og det er ingen tvil om at det stadig blir utviklet enklere måter å betale på uten å bruke verken kort eller kontanter. Det har også dukket opp enklere løsninger rundt det å søke forbrukslån i Norge. Det skal vi fortelle mer om i avsnittet under.

Dagens moderne lånesøknad

Tiden for å bestille time hos bankens kundebehandler er altså over. Skal du søke lån i dag gjør du det på nettet. Dette gjelder enten du skal søke om boliglån eller et forbrukslån for refinansiering eller oppussing av bolig.

Når søknaden din når inn til bankens systemer, og det tar ikke mange sekunder, er det i de fleste tilfeller ikke lenger et menneske som sitter og foretar kredittvurderingen av deg. Dette skjer via helautomatiske løsninger. Deretter sendes det ut et automatisk tilbud eller avslag til deg.

Disse løsningene har medført at banken ikke trenger å betale for å ha en eller flere filialer. Avhengig av bankens størrelse holder det med et hovedkontor. I tillegg trenger de færre ansatte, noe som gir færre kostnader for banken. Dette medfører igjen at du kan få lån til en lavere rente. Du kan godt si det slik at de tekniske løsningene gir oss forbrukere bedre økonomi.

Fremtidens tekniske løsninger

I henhold til ekspertene vil kunstig intelligens få en stadig større innvirkning på bankbransjen. Takket være tekniske fintech bank API-er er det mulig benytte enkle applikasjoner i en mye større sammenheng. Dette betyr igjen at vi kan få roboter som fungerer som rådgivere innen forvaltning av fond. De kan nemlig brukes til å analysere markedet ut fra ulike modeller og dermed komme med råd. De kan også brukes som rådgivere innen bankenes utlånstjeneste, der rådene gis på bakgrunn av informasjon roboten blir gitt om deg og finansmarkedet.

Dette vil gi bankene bedre økonomi, og være med til å sikre at de tar stadig bedre avgjørelser når det, for eksempel, kommer til utlån av penger. Taper bankene mindre penger fordi de tar mindre risiko og trenger færre folk på jobb vil dette være noe som kommer forbrukerne til gode i form av bedre vilkår. Det er spennende at den teknologiske utviklingen bidrar til å gi oss alle en bedre økonomi.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.